האינטרנט הופך יותר ויותר למקום שבו אנחנו מבצעים הרבה מהפעילויות היום יומיות שלנו. אנחנו קונים וקוראים פחות עיתונים מודפסים (ומשבר העיתונות מתרחש מול עינינו), הרשתות החברתיות תופסות מקום וזמן רב בחיינו, וכך גם החנויות הווירטואליות, החנויות שאין להן נוכחות פיסית ברחוב, אלא בשרת כלשהו של אחסון אתרים.
חנויות ברשת
יש עסקים שיש להם חנות פיסיות במרחב הציבורי, ויחד איתה הם בוחרים לפתוח גם חנות וירטואלית, חנות אליה יכול להגיע הצרכן דרך האינטרנט. יש אחרים אשר בוחרים להקים אך ורק חנות וירטואלית, וזאת הדרך היחידה בה הם מוכרים את מרכולתם לצרכנים.
לפתיחתה של חנות וירטואלית דורשים מספר פרמטרים אשר דומים לפתיחתה של חנות פיזית, כמו למשל עיצוב. יש צורך לעצב את החנות המקוונת בדיוק כמו שמעצבים חנות פיזית. חשוב ביותר שאתר החנות יהיה נעים לעין, ויפתה את הגולשים להישאר בו. המוצרים הנמכרים צריכים להיראות כמו בחלון ראווה אשר מושך את העין. חשוב שהטקסט יהיה ברור וקריא, והאתר יהיה נוח לתפעול בכל הדפדפנים הקיימים, כולל אלה של מכשירי הטלפון החכמים.
היתרונות של חנות וירטואלית
לחנות וירטואלית יש יתרונות הן מבחינת הבעלים של החנות, והן מבחינת הלקוח הפוטנציאלי. חנות וירטואלית חוסכת בכוח אדם ובהוצאות רבות כמו: שכירות, ארנונה, שכר עובדים ועוד. יש חברות אשר מציעות לבעלים של אותן חנויות תוכנות של ניהול מלאי ומערכת חשבונאית, כחלק מאותה חנות.
קנייה בחנות וירטואלית נוחה ביותר, מכל מקום בו נמצאים בעולם, מבלי לחפש מקום חנייה ולכתת את הרגליים בשיטוט בין חנויות, אפשר לבדוק את המוצרים, לעשות השוואת מחירים מקיפה ומדויקת, לשמוע דעות של משתמשים, וזאת 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. חנות וירטואלית מאפשרת חווית קנייה פשוטה ויעילה ביותר.
אבטחה
אחת הסוגיות המדאיגות בהקשר של חנות וירטואלית היא שאלת האבטחה. הלקוח צריך להרגיש בטוח לתת את פרטי כרטיס האשראי שלו מתוך ידיעה ברורה כי החנות ממוקמת על שרת של אחסון אתרים בטוח ומוגן. בנוסף, מתוקף חוק הגנת הצרכן וחוק הגנת הפרטיות בישראל, חברות מסחריות חייבות להגן על בסיסי הנתונים שלהם ולאבטח אותם.